Friday, January 2, 2009

Sejenak

Assalamualaikum..
salam maalhijrah 1430 hijrah kepada semua ummat Islam di seluruh dunia khususnya dan selamat menyambut tahun baru 2009 masihi juga kepada seluruh rakyat Malaysia amnya.. Moga tahun ini Islam terus bangkit menuju kemenangan.... ameen..

Isu pengeboman Gaza oleh tentera israel menggugat ketengan fikiran taktala mendengar berita saudara seislam sendiri dibunuh dengan kejam tanpa belas kasihan oleh tentera israel.. Hanya doa dan solat hajat yang mampu ditujukan, moga kekuatan dan kesabaran diberikan oleh Allah kepeda mereka untuk meneruskan perjuangan di sana...

Malam 31 Jan, malam yang memberi pengalaman kepada penulis taktala diri terpanggil untuk mengikuti ekspidisi dakwah di Tasik Permaisuri. Seramai lebih kurang 100 ahli yang mengikuti ekspidisi ini... apatahlagi penulis merasakan perlunya praktikal setelah beberapa sem mempelajari teori dakwah.

Langkah demi langkah diteruskan untuk sampai ke tempat yang dituju... tepet jam 9.30, kami diberikan kepada 6 kumpulan seramai 10 orang, 5 muslimin dan 5 muslimat. Setelah mendengar taklimat oleh ketua ekspidisi, kami diberikan risalah, bookmark, kelendar dan air untuk diberikan kepeda mangsa..

Setelah sampai di tasik dalam 10.30 pm, kelihatan mangsa pertama kami duduk berduaan lelaki dan perempuan... apalagi serbulah...
tabi bukan cara itu yang kami gunakan... (Surah al-Nahl ayat 125 telah memberikan* metod dakwah yang berkesan kepada kita..)

Kami memberi salam dan memulakan perbicaraan dengan berkenalan terlebih dahulu supaya mangsa tidak kekok dengan kedatangan kami semua.. nama sapa? tinggal kat mana? belajar lagi ke? buat apa kat Sini? tengok bunga api, boleh kami tumpang sekaki? begitulah soalan-soalan yang kami ajukan kepada mangsa dengan nada yang mesra seolah-olah bukan rakan yang baru dikenali..

tapi apa yang mengejutkan perempuan itu lebih muda daripada kami.... begitulah hakikatnya zaman sekarang yang penuh dengan fitnah dunia dan anak muda mudi yang tidak ada pegangan agama... Teringat penulis taktala Rasulullah SAW ketika waktu ajalnya semakin hampir... baginda menyebut tiga perkara sebelum wafatnya..
1- Ummati...
2- solat..
3- Nisa' (perempuan)
Begitu sayangnya baginda kepada ummatnya..

Akhirnya, kami menasihatinya supaya tidak melakukan perkara yang tidak berfaedah di situ seterusnya pulang kerumah.. ia adalah satu respon yang baik daripada mangsa...

Perjalanan diteruskan, sehinggalah ketemu satu keluarga ini yang pada pandangan kami, mereka yang kurang pegangan agama... kami memberikan salam dan bertanya khabar.. Alhamdulillah satu respon yang baik diberikan...dan kami berbual sehinggalah bunga api kelihatan di hujung langit menandakan masuknya 1 jan 2009.. kami meminta untuk beredar, taktala itu satu ayat muncul di bibir salah seorang daripada mereka.. terharu rasanya dan ingin menitiskan air mata " ada juga orang yang nak dekati kami ni " itulah ayat yang tidak dapat kami lupakan menguatkan semangat kami untuk meneruskan perjuangan di bumi Allah ini...

* Metod dakwah dengan hikmah
pendekatan yang diketengahkan
1- Beri salam
2- Berkenalan terlebih dahulu
3- Bualkan perkara yang boleh menarik minat mad'u/beri minuman atau apa saja
4- Sentuhan, ini penting kepada dai'e untuk dilakukan supaya lebih dekat dengan mad'u,
katakan kita sayang kepadanya
5- Nasihat yang ingin diberikan

Akhirnya, apa yang baik datangnya daripada Allah, segala kelemahan di atas diri ini....
Wallahua'lam...

0 comments:

ReNunGan...